Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten wij zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier draagt Beeld en Geluid bij aan een mediawijzere wereld.
Persvrijheid
Het bevorderen van persvrijheid is verankerd in het DNA van Beeld en Geluid, in het bijzonder sinds de fusie met het Persmuseum in 2017. Tijdens verschillende evenementen - op locatie, in Hilversum of online – proberen we aan jong en oud het belang van het vrije woord in tekst, beeld en geluid en het maken en uitdragen daarvan, duidelijk te maken.
Een van die evenementen is het jaarlijkse KIM-debat, dat dit jaar in het teken stond van activistische journalistiek met als gespreksleider Nadia Moussaid. Politica/arabist Petra Stienen hield tijdens dit debat de rol van vrouwen in de media tegen het licht met onder andere Zoë Papaikonomou en Berna Toprak.
Tijdens het jaarlijkse Festival van het Vrije Woord op 8 mei bespraken we de huidige bedreigingen van onze persvrijheid, samen met partners Free Press Unlimited, de NVJ en NDP Nieuwsmedia. Journalist Sheila Sitalsing droeg de jaarlijkse persvrijheidslezing voor en het publiek debatteerde onder meer over de wankele persvrijheidsituatie in Hongarije. Onder anderen Lieve Joris en ONfile gaven een workshop. Een panel met onder meer Giselle van Cann en Clarice Gargard besprak de uitkomsten van een onderzoek van dr. Marjolein Odekerken naar de bedreiging en intimidatie van vrouwelijke journalisten.
Persvrijheidslezing door Sheila Sitalsing
Samenwerking met Beeld en Geluid Den Haag (voorheen Museum voor Communicatie)
Beeld en Geluid en het Museum voor Communicatie in Den Haag tekenden op 2 juli 2019 een overeenkomst waarin een bestuurlijke samenwerking werd bekrachtigd.
Het belang van communicatie en de rol van media daarin vormden een logische aanleiding voor Beeld en Geluid en het Museum voor Communicatie om nauw te gaan samenwerken. Door de bestuurlijke samenwerking wordt nieuw elan gegeven aan de locatie van Beeld en Geluid in Den Haag en worden twee bijzondere en verwante collecties met elkaar verbonden.
De samenwerking in Den Haag past in het vernieuwingstraject van Beeld en Geluid dat onder meer tot doel heeft bij te dragen aan een mediawijzere en open samenleving. In Hilversum is het media-archief het kloppend hart van Beeld en Geluid. In Den Haag, het hart van de democratie, staan o.a. de rol van media in een democratie alsook pers en journalistiek centraal. De samenwerking betekent dat een aantal voorgenomen initiatieven in Den Haag vanaf nu onder de verantwoordelijkheid van Beeld en Geluid kunnen worden voortgezet en de collectie in een bredere context wordt geplaatst.
De samenwerking tussen beide organisaties sluit mooi aan op en geeft verder vorm aan de fusie van Beeld en Geluid en het Persmuseum uit mei 2017. Het samenbrengen van de drie instellingen zorgt ervoor dat de geschiedenis en actualiteit van media, pers en journalistiek nu nog beter en integraal belicht worden.
Samen met de medewerkers van Beeld en Geluid Den Haag wordt intensief gewerkt aan een nieuwe programmering. Den Haag wordt een plek waar publiek, scholen, onderzoekers en professionals mediabronnen kunnen raadplegen, met elkaar in debat kunnen gaan en bijvoorbeeld workshops kunnen volgen. De collectie van het voormalige Museum voor Communicatie blijft vooralsnog door Beeld en Geluid beheerd in Den Haag en zal in zowel Den Haag als in Hilversum als bron voor verhalen en programmering worden gebruikt.
De oorspronkelijke museumfunctie aan de Zeestraat krijgt bovendien een heel andere invulling. Tijdens het sluitingsjaar van de Museum Experience in Hilversum in 2021 zal Beeld en Geluid Den Haag bovendien als primaire ‘onsite locatie’ dienen voor programmerings- en andere museale activiteiten van Beeld en Geluid.
TILT live
Een nieuw evenement op de kalender was ‘TILT live’: een bijeenkomst waarin (aankomende) mediamakers bespreken wat nieuwe manieren zijn om verhalen te researchen en vertellen in het huidige medialandschap. Uiteenlopende makers zoals Thomas Rueb, Ireen van Ditshuyzen en Gaby de Groot deelden hun ervaringen. Voor journalistieke vormgevers was er op 21 november een goed ontvangen presentatie over grafisch erfgoed uit onze perscollectie, die we organiseerden samen met Brekend! Beeld uit Utrecht.
Thomas Rueb tijdens TILT live
Junior Inktspotprijs
Sinds 2005 bestaat de Junior Inktspotprijs: een onderscheiding voor de tekenaar van de beste politieke tekening van het afgelopen jaar die, anders dan grote broer Inkspotprijs, gekozen wordt door leerlingen van het voortgezet onderwijs. Beeld en Geluid biedt alle bij deze verkiezing betrokken scholen een educatief programma rondom persvrijheid en beeldcultuur. De leerlingenraad van de Mencia Sandrodeschool in Zundert maakte een selectie van de twintig beste cartoons. Uit die selectie kozen twee Hilversumse bovenbouwklassen de prijswinnaar: cartoonist Djanko met zijn cartoon over genderneutrale toiletten.
De uitreiking van deze prijs koppelde Beeld en Geluid aan de opening van de tentoonstelling Serieus Grappig op 8 februari. De aanwezige cartoonisten waren zodoende zowel kanshebbers voor de Junior Inktspotprijs als eregasten bij de opening van de expositie, die voor een aanzienlijk deel was gevuld met hun werk.
In 2019 exposeerden we 56 fysieke stukken uit onze perscollecties; in onze eigen exposities, maar ook bijvoorbeeld tijdens een tentoonstelling over reclame-illustrator Jo Spier in het Stedelijk Museum Zutphen ‘Jo Spier en de reclame’. Tijdens deze tentoonstelling werd het origineel van de poster van Opland ‘het vrouwtje dat de kruisraketten wegtrapt’ vertoond. Aan deze poster besteedde de Volkskrant ook meer dan 5 pagina’s in hun reeks ‘Een Geschiedenis van de Nederlandse Popcultuur’.
Vanaf 2020 zal onze missie om de geschreven pers en het vrije woord onder de aandacht te brengen deels worden belegd bij Beeld en Geluid Den Haag (voormalig COMM), een nieuwe organisatie waarmee ons instituut sinds 2019 een intensieve samenwerking is aangegaan.
Winnaar van de Junior Inktspotprijs Djanko met zijn cartoon over gender-neutrale toiletten
Twee Hilversumse boven-bouw-klassen kozen de prijs-winnaar
Werk van Jo Spier in het Stedelijk Museum Zutphen ‘Jo Spier en de reclame’
DAAN: Digitaal Audiovisueel Archief van Nederland
DAAN is het werkarchief voor de broadcast-industrie. Alle publieke en commerciële omroepen maken ruimhartig gebruik van ons archief om hun dagelijkse ‘programmahonger’ te stillen. Maar niet alleen de omroepen. Vele andere makers duiken dagelijks ons digitale archiefsysteem in op zoek naar ondersteunend materiaal voor hun programma’s. Digitale toegankelijkheid van een archief is dan ook de sleutel voor nog betere programma’s door de mediaindustrie. Na de oplevering van archiefsysteem DAAN in juni 2018 is er gestaag doorgewerkt aan de zichtbaarheid van het platform en het verbeteren van de gebruikservaring. In 2019 hebben we meerdere verbeterrondes voltooid op het gebied van zoekresultaten en de gebruikerservaring van DAAN. Deze verbeteringen konden we doen door de input van een externe gebruikersgroep en door analyse van klantvragen.
Het aantal DAAN-aansluitingen is ten opzichte van 2018 gestegen met veertien procent naar 198 in totaal. We zien dat er 67 verschillende organisaties in 2019 een aansluiting hebben aangevraagd.
Sinds de oplevering van DAAN geven we structureel trainingen aan mediaprofessionals die beter willen leren zoeken en/of meer over het licentieproces willen weten. Afgelopen jaar zijn er op die manier zo’n honderd personen getraind, verdeeld over zeven momenten.
Professioneel hergebruik
In 2019 zijn er meer dan 125.000 bestellingen geplaatst via DAAN. Daarvan werden er 65.667 geplaatst door publieke omroepen - een stijging van 4 procent ten opzichte van 2018 - en 29.514 door andere mediaprofessionals; dat is een stijging met maar liefst 36 procent ten opzichte van het vorige jaar. De overige bestellingen zijn door Beeld en Geluid zelf geplaatst, ofwel voor klanten ofwel voor gebruik in het museum of andere publicaties. Bij mediaprofessionals buiten de publieke omroep zien we dat er steeds meer rechtstreeks via DAAN besteld wordt; het aantal accounts neemt toe en het klantcontactcentrum hoeft minder handmatige bestellingen te plaatsen.
De grootste gebruikers van de archiefcollectie zijn net als vorig jaar AVROTROS en WNL, met ieder ruim 10.000 downloads.
Onderwijs (Online)
In 2019 is dankzij een extra structurele bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het vernieuwde platform ‘Beeld en Geluid op school’ gelanceerd. Een aantal vmbo-docenten moedigde ons aan om “het mediaplatform te zijn dat we zo hard nodig hebben”. Het platform is door docenten en leerkrachten enthousiast ontvangen.
Onderwijs Onsite en Offsite
In het voorjaar lanceerden we een gerichte onderwijscampagne om ons workshopaanbod onder de aandacht te brengen. Een nieuwe huisstijl die beter aansluit bij de nieuwe generatie docenten en bovendien opvalt tussen platforms met soortgelijke cultureel-educatieve uitjes was noodzakelijk.
Ruim 22.000 leerlingen hebben in 2019 een fysiek bezoek gebracht aan Beeld en Geluid of volgden één van onze workshops op locatie. De meeste scholen combineren een bezoek aan de Experience met een workshop of een masterclass. De scholieren waarderen deze workshops met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8.
Daarnaast trainden we 175 docenten in mediawijsheid, organiseerden we een expertmeeting over polarisatie en leerden de ambtenaren van de RVD meer over medialogica.
Voor het eerst gaven we ook workshops op locatie, dus buiten Beeld en Geluid. Zo maakten meer dan 400 scholieren gifjes met ons archiefmateriaal tijdens Het Mediafestival in Hoofddorp en in onze pop-up store op de Gooische Brink in Hilversum. Ook gingen we naar basisschool De Avonturier in Vught om meer dan 100 leerlingen in één dag ‘fake news’ te leren herkennen. We werken intensief samen met scholen in de ontwikkeling van onze workshops; 160 leerlingen testten onze nieuwe ideeën of gaven ons input over hun mediagebruik.
Een nieuwe samenwerking dit jaar betrof die met DROG; een organisatie gespecialiseerd op het gebied van desinformatie en fake news. Hun uitstekende workshops over hoe om te gaan met misleiding door fake news, bieden wij tegenwoordig aan in ons museum en op locatie. Daarnaast ontwikkelen we samen met DROG het educatieve aanbod voor scholen verder door.
Het Mediafestival had dit jaar als thema ‘Another day in paradise’. Foto Just Justa
Docententraining
Mediawijsheid
In 2019 is de visie op mediawijsheid voor onderwijs in Beeld en Geluid aangescherpt. We kunnen en willen ons duidelijker profileren ten opzichte van de vele andere aanbieders op het gebied van mediawijsheideducatie en een unieke positie verwerven in het veld. Dat is niet zomaar, onze visie is helder:
Beeld en Geluid is namelijk dé plek voor de leukste workshops, trainingen en masterclasses rond mediawijsheid. De workshops, die gegeven worden door ervaren museumdocenten, hebben een duidelijke aansluiting op de leerlijnen van PO, VO en MBO. Focus daarbij is het thema mediawijsheid, dat met de curriculumvernieuwing een verplicht onderdeel in het onderwijs wordt.
De workshops hebben als doel om van leerlingen positief-kritische mediapersoonlijkheden te maken. We blijven daarbij weg van opvoedkundige vraagstukken, praktische computercursussen, en online risico’s als sexting, skimming en cyberpesten. Wel leren we leerlingen mediaproducten en hun maakproces te analyseren. Daarbij nodigen we ze uit te reflecteren op hun eigen mediagebruik en de invloed van media op de maatschappij. De workshops diepen de thema’s die centraal staan in het (nieuwe) museum verder uit, op een interactieve en speelse manier. Het zelf maken van mediaproducten is daarbij een middel om mechanismen in media te doorgronden; denk aan het effect van montage in een film of sluikreclame in vlogs. Audiovisueel materiaal uit het rijke archief van Beeld en Geluid geeft maatschappelijke- en historische context bij de workshops.
I-movie training
Les in Artificial Intelligence (AI) van Enzo en Jim
Netwerk Mediawijsheid
Beeld en Geluid is voorzitter en penvoerder van het Netwerk Mediawijsheid. In 2019 ging het eerste jaar van de nieuwe meerjarenplanperiode voor het Netwerk van start. Het meerjarenplan loopt tot en met 2023 en kent drie programmalijnen: Jongeren, Volwassenen en Kwetsbaren.
Binnen de programmalijn Jongeren is een driejarig project opgestart dat gericht is op het vergroten van de weerbaarheid tegen des-, mal- en misinformatie bij docenten en studenten in het mbo, hbo en wo.
Bij de programmalijn Volwassenen is het ‘Oudereninitiatief’ gerealiseerd: er werd onderzoek gepresenteerd naar senioren en hun digitale geletterdheid en met het ‘Grijs en Wijs Mediafestival’ bij Beeld en Geluid werd de nodige media aandacht verkregen voor de noodzaak om senioren bij te staan in het mediawijzer worden.
De derde programmalijn, Kwetsbaren, stond in 2019 in het teken van mediawijsheid voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking en de noodzaak om hun begeleiders beter toe te rusten voor hun taak.
Binnen deze lijnen werd nauw samengewerkt met deels nieuwe partijen: Kennisnet, het practoraat MBO Mediawijs, de Koninklijke Bibliotheek, SeniorWeb, Ouderenfonds, Samsung, VodafoneZiggo, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Alliantie Digitaal Samenleven, Amerpoort, Vereniging GEhandicapten Nederland, Stichting MEE en het Nederlands Jeugdinstituut.
Grijs en Wijs Mediafestival
SeniorWeb
Met extra financiering van de Walt Disney Foundation is in 2019 gestart met de ontwikkeling van een speciale versie van de MediaDiamant voor laaggeletterden in 2019. Deze komt in 2020 beschikbaar.
In 2019 voerde Netwerk Mediawijsheid meerdere campagnes om alle mensen in Nederland, van jong tot oud, mediawijzer te maken. De Week van de Mediawijsheid was zoals elk jaar een groot succes. Dit jaar bleek het thema ‘Aan of Uit’ een schot in de roos en bereikten we mede door de nieuwe samenwerking met ouderenorganisaties een breed nieuw publiek onder senioren.
Het jaarlijkse spel MediaMasters trok weer veel leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. We bereiken met het spel jaarlijks bijna een derde van alle leerlingen in die groepen. Dit jaar werd het spel zeer hoog gewaardeerd met een gemiddeld rapportcijfer van een 8,0.
Ook in 2019 heeft Netwerk Mediawijsheid in nauwe samenwerking met Curriculum.nu met feedbacksessies bijgedragen aan de verankering van mediawijsheid in het onderwijs.
Het Netwerk is in 2019 verder gegroeid met nieuwe aanmeldingen tot ruim boven de 1000 organisaties. De tevredenheid van de netwerkpartners met de activiteiten die samen worden georganiseerd is groot. Op een speciale impactsessie eind 2019 is door 20 netwerkpartners een actieplan bedacht om de verbinding tussen de leden van het netwerk extra te versterken, vooral nu er zoveel nieuwe partners uit andere sectoren dan onderwijs en opvoeding bij komen.
Alliantie Digitaal Samenleven
MediaMasters
Mediaschatkist
In 2019 startten we het project De Mediaschatkist. Deze kist is bestemd voor basisscholen en zit vol met interactieve spellen en speelse lesopdrachten die zijn gebaseerd op de spellen die we nu al in het museum aanbieden. Voor de ontwikkeling van het Mediaschatkist-concept ontvingen we een subsidie van €15.000 van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Evy Düsman, student interaction design aan TU Delft, heeft het mediagebruik en de mediawijsheid van 160 basisscholieren in haar afstudeerstage nauwgezet onderzocht ten behoeve van de ontwikkeling van de Mediaschatkist.
In 2020 gaan we de Mediaschatkist verder ontwikkelen, onder meer met mobiele versies van interactieve elementen uit het nieuwe museum, om zo de ervaring uit het nieuwe museum naar scholen toe te brengen. Momenteel zijn we fondsen aan het verwerven voor de realisatie hiervan.
Topklas Digital Design
Tijdens het project Topklas Digital Design leren 60 leerlingen hun 21e-eeuwse vaardigheden te verbeteren. Het is ondertussen de vijfde keer dat Beeld en Geluid dit project organiseert samen met verschillende middelbare scholen uit de omgeving, bedrijven en de gemeente Hilversum. De Topklas richt zich op leerlingen uit het derde of vierde leerjaar van vmbo, havo en vwo. Tijdens het Topklas-project stimuleren we jongeren om hun ondernemende, technische en creatieve kwaliteiten te ontwikkelen via de design thinking methode. Daarvoor zijn samenwerking, communicatie en mediawijsheid belangrijke vaardigheden. Op het eindgala presenteren leerlingen een plan voor een start-up of een technologisch prototype voor partijen als BNNVARA, Human en WNF.
Het Topklas-project is één van de initiatieven waarbij Beeld en Geluid onderwijs en de samenleving meer met elkaar verbindt. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Stadsfonds Hilversum.
Lokale samenwerkingen
Beeld en Geluid bereidt momenteel een lokale pilot voor om Hilversumse scholieren mediawijs te maken. Dit doen we samen met mediapartners als de Bibliotheek Hilversum, Het Grafisch Atelier en Museum Hilversum. Daarnaast participeert Beeld en Geluid in de aanvraag voor de filmeducatie-hub Midden Nederland, waarin we het aanbod op het gebied van film- en beeldeducatie bundelen en aanbieden aan het onderwijs. Tot slot slaan het Muiderslot, het Vestingmuseum Naarden, Singer Laren, Pampus en Beeld en Geluid de handen ineen om een gezamenlijk cultureel aanbod aan te bieden voor scholen. Praktische bezwaren voor scholen die een bezoek in de weg staan, proberen we op te lossen.
Samenwerking met Museum Hilversum ‘Mediavrouwen’, Muiderslot, Vestingmuseum Naarden, Singer Laren en het eiland Pampus
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Als culturele instelling met een maatschappelijke missie en visie kijken wij actief naar manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Een aantal afdelingen van Beeld en Geluid werkt al jaren enthousiast aan het verduurzamen van onze organisatie. Begin 2019 hebben we onafhankelijk in kaart laten brengen hoe maatschappelijk verantwoord Beeld en Geluid op dit moment onderneemt. In mei 2019 is hieruit een MVO-nulmeting gekomen met diverse aanbevelingen op de gebieden vitaliteit, inkoop, energie, catering en milieu.
Op basis van deze aanbevelingen hebben we doelen opgesteld en zijn we een interne campagne gestart onder de noemer: ‘Bewuster en Gedurfder’. Daar horen concrete acties bij zoals het ‘vergroenen’ van ons energieverbruik en het scheiden van afval. Ook zijn we druk bezig ons inkoopbeleid te verduurzamen en hebben we met ons nieuwe vitaliteitsplan doorlopend aandacht voor de vitaliteit van onze medewerkers.
Ook het mediawijzer maken van de samenleving rekenen wij tot onze maatschappelijke taak en doelstellingen en zien wij als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen
Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE)
Het Netwerk Digitaal Erfgoed ontwikkelt met alle erfgoedinstellingen in Nederland een stelsel van landelijke voorzieningen en diensten voor het verbeteren van de zichtbaarheid, bruikbaarheid en houdbaarheid van digitaal erfgoed. Beeld en Geluid fungeert als knooppunt voor digitale audiovisuele media binnen het NDE, het nationale netwerk van erfgoedinstellingen. Het levert daar een belangrijke bijdrage aan het realiseren van een gemeenschappelijke infrastructuur van digitaal erfgoed. In 2019 gingen meerdere projecten van start gefinancierd vanuit intensiveringsgeld beschikbaar gesteld voor twee jaar door het ministerie van OCW. Beeld en Geluid draagt aan veel van deze projecten bij door projectleiders en -medewerkers te leveren en door deelname in diverse gremia voor kennisdeling en de governance van projecten. Deze betrokkenheid komt bovenop de doorlopende betrokkenheid bij de verschillende domeinen van het NDE: Zichtbaar, Bruikbaar en Houdbaar. Samen met de andere knooppunten in het netwerk (de Koninklijke Bibliotheek, het KNAW Humanities Cluster, het Nationaal Archief en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) zijn in 2019 gesprekken gestart over de duurzame borging van de gemeenschappelijke voorzieningen die het netwerk al heeft én die nog in ontwikkeling zijn in de intensiveringsprojecten.
Beeld en Geluid maakt ondertussen stappen richting het implementeren van de principes van de Digitaal Erfgoed Referentie Architectuur (DERA) in haar eigen systemen en werkwijze. Daarmee kan informatie-uitwisseling tot stand komen met andere partijen in het netwerk, zodat eindgebruikers beter bediend kunnen worden. In 2020 worden de projecten uit de intensivering afgerond. Er worden afspraken gemaakt over het in beheer nemen van gemeenschappelijke voorzieningen voor het netwerk na 2020. Beeld en Geluid zal zich onder meer blijven inzetten voor de nationale aggregator ten behoeve van Europeana (Digitale Collectie) en het zogenaamde termennetwerk, dat in NDE-verband ontwikkeld wordt.
AVA_NET
Jaarlijks organiseert AVA_Net haar symposium, hetgeen geheel in het teken staat van kennisuitwisseling en netwerken binnen het AV-erfgoed. Het symposium vond op 20 juni plaats bij Beeld en Geluid. Naast het symposium bood het netwerk ook een reeks trainingen: de vierde editie van de vierdaagse Winter School for Audiovisual Archiving, een training over preserveringsmetadata en een expertmeeting over auteursrecht. AVA_Net hernieuwde in 2019 haar Kennisbank, die als doel heeft het beschikbaar stellen van kennis over alle aspecten van AV-archivering. De Kennisbank biedt documentatie uit allerhande bronnen uit zowel het Nederlandse (AV-)erfgoeddomein, als het internationale domein.
AV Think Tank
Wat is de rol van audiovisuele archieven in een veranderend medialandschap, waar waarheid ondergraven wordt en het publieke domein steeds meer in de verdrukking komt? Met zicht op deze problematiek initieerde Beeld en Geluid een internationale think tank om gezamenlijke strategische prioriteiten in kaart te brengen en een onderzoeks- en actieagenda samen te stellen. De AV Think Tank legt de basis voor een AV-archiveringssector die duurzaam gebruik van AV-materialen op de lange termijn stimuleert en mogelijk maakt, onder andere voor onderwijsdoelstellingen. De Think Tank publiceert Stories of AV Archives, een podcastserie die de ervaringen, uitdagingen en inspiratie deelt over het belang van audiovisueel erfgoed.