Jaarverslag 2019

Beeld en Geluid wordt gewaardeerd met een NPS score van 30 procent

Mediawaarde inclusief radio en TV

Groei klantendatabase
In 2019 kon Beeld en Geluid 298.000 klant≠en rechtstreeks bereiken - 110.000 van≠uit de database en 188.000 volgers via social media kanalen. Door de aangescherpte AVG groeide het database-bereik met volledige opt-in minder hard dan gepland. De datastage gaan we in 2020, natuurlijk met respect voor de privacy van onze bezoekers en de AVG, nog breder en persoonlijker activeren.

Bezoekersaantallen

Het aantal bezoekers aan het museum, zowel particulieren als onderwijs, steeg licht. Verhuur en arrangementen deden het naar behoren. Gezamenlijk haalden we daarmee 245.000 bezoekers in huis. De grootste groei kwam van de nieuwe activiteiten zoals Dutch Media Week en activiteiten op locatie. Deze activiteiten organiseerden we gedeeltelijk met of bij partners, zoals de tentoonstellingen in Museum Hilversum en Paleis Soestdijk. Zo brengen we het verhaal van de media dieper het land in en binden we nieuw en meer publiek aan ons.

Media-aandacht

Top 3 voor events bij Beeld en Geluid
  1. Top 2000 Café
  2. Dutch Media Week
  3. NPO Radio 1 Tourcafé
Top 3 programmeringsactiviteiten van Beeld en Geluid
  1. Serieus Grappig en satirische avonden
  2. Jeugdjournaaldagen
  3. 100 jaar radio

In 2019 hebben 22.492 scholieren een bezoek gebracht aan Beeld en Geluid.
10.969 Scholieren bezochten de Experience en 11.523 scholieren volgden een workshop, rondleiding of pakten de trein van de Hillywoodtour.
Scholieren uit het voortgezet onderwijs volgden het vaakst een workshop: 8147 leerlingen. De workshop Nieuws maken werd het vaakst gevolgd (3744 scholieren) gevolg door de workshop Series maken (2532 scholieren). Een bezoek aan de Experience is het populairst bij het primair onderwijs: 4850 kinderen, tegenover 2104 basisschoolleerlingen die een workshop of rondleiding volgden.
Bijna 700 kinderen volgden een workshop of activiteit van Beeld en Geluid buiten het museum, bijvoorbeeld op hun school of tijdens een evenement.

Groei op onze socialemediakanalen

Aantal volgers / abonnees

Online views van onze content

Top 3 populairste collectie items op onze kanalen

in views

De meest bekeken items op onze online kanalen geven een mooi inkijkje in de breedte van onze collectie. Enkele filmpjes gingen wereldwijd viraal. De grootste online hits:

1. Tafeltennis demonstratie (1979)
    Facebook, viraal in Europa en Azië
  1. Wilde zwijnen op de Veluwe (2012)
    NatuurBeelden, viraal in Europa
  1. Collaborateurs onder schot: de bevrijding in Amsterdam (1945)

Ook populair waren Koninginnedag 1969 met een piepjonge Willem Alexander (Facebook), Gruwelen met Karbonkel (TILT), Nederland ingesneeuwd (YouTube), De Westerbork film (collectiesites en Facebook), 20 jaar Top 2000 (conservatorvideo), kindermode in 1971 (Facebook) en het item over de emoji-overload (TILT).

Koninginnedag 1969

Kindermode in 1971

Gruwelen met Karbonkel (TILT)

groei van het archief

Inhoudelijke uitbreiding van het archief

Onder dagelijkse aanwas Radio en TV verstaan we de instroom van door publieke en commerciële omroepen uitgezonden televisie- en radioprogramma’s in het archief van Beeld en Geluid.

Publieke omroep: televisie en radio

Beeld en Geluid archiveert alle Nederlandse programma’s (zonder herhalingen) op de landelijke publieke netten. In 2019 is 7.246 uur aan tv-uitzendingen ingestroomd.

Helaas mag Beeld en Geluid als onderdeel van de publieke taak tot nog toe geen regionale en lokale RTV opnemen in het archief. Wel is op experimentele basis mee­gewerkt met de pilot van RPO en NPO om ervaring op te doen met het bewaren van de uitzendingen in het kader van de regio­vensters. Ook wordt in overleg met de NLPO en diverse regionale omroepen de mogelijkheid tot verdere samenwerking onderzocht.

Sinds begin 2014 worden de radiozenders Radio 1 t/m 6 (vanaf 2016 Radio 1 t/m 5 en FunX) integraal, dus elke dag 24 uur, opgenomen. Voor 2019 betekent dit 51.472 uur radio.

Commerciële televisie en radio

Om een zo breed mogelijk beeld te schetsen van het radio- en televisie­land­schap en om de ontwikkelingen binnen deze media vast te leggen, neemt Beeld en Geluid op zeer beperkte schaal ook commerciële radio- en televisieprogramma’s in de collectie op. Dit is echter nog geen staand beleid en de gearchiveerde collecties zijn doorgaans niet beschikbaar. Op dit moment wordt samen met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onder­zocht of de archivering van een selectie van commerciële uitzendingen kan gaan behoren tot de taken van het instituut.

Aanwas radio en TV in uur

professioneel hergebruik

Aantal downloads geplaatst in DAAN 2019

Licentie-inkomsten

In 2019 werd er voor ruim € 1.103.497 aan licenties verstrekt namens de publieke omroepen voor professionele doeleinden. Dit is een forse stijging (17 procent) ten opzichte van 2018, toen we voor ruim € 944.000 aan licentie-omzet hebben geleverd aan publieke omroepen.

Naast de licentie-inkomsten voor publieke omroepen, ontvangt Beeld en Geluid ook licentie inkomsten voor eigen collecties en collecties waarvan derden rechthebbenden zijn. In 2018 bedroeg de totale omzet voor deze licenties 67.000 euro. Hiervan wordt nog een deel afgedragen naar de recht­hebbenden.

Totaal licentieafdrachten publieke omroepen in EUR

Gebruik educatieve portals 2019

Het educatieve platform ‘Beeld en Geluid op school’ is technisch nog in ontwikkeling. Op dit moment hebben 10.000 instellingen toegang tot het platform, dit is 95 procent van alle onderwijsinstellingen. Er wordt maandelijks rond de 4500 keer ingelogd. De scholen gebruiken het lesmateriaal vooral in groepsverband: van klas tot college­zaal. De ambitie is om vanaf het school­jaar 2021/2022 het gebruik te verhogen naar 7500 inlogs per maand.

‘Beeld en Geluid op school’ is in het na­jaar 2019 gelanceerd. Tijdens de campagne is er gekozen voor een gelaagde communicatie­strategie. De focus lag op de huidige Teleblik- en Academie-gebruikers, die we zo vlekkeloos mogelijk probeerden te laten overstappen op het nieuwe platform. Onder deze gebruikers zat een aanzienlijk deel ‘slapende’ accounts; door de introductie van het nieuwe platform hebben we een deel van hen weer tot actieve gebruikers weten te maken. Deze groep ‘early adopters’ van het platform zal in de vervolg­campagne als ambassadeur dienen om nieuwe gebruikers te ontsluiten.

Beeld en Geluid op school

Bijzondere bruiklenen

In Driebergen organiseerde de Neder­landse Vereniging voor de Historie van de Radio een uniek evenement: een overzichts­tentoon­stelling van het leven en werk van radio­pionier Hanso Idzerda. Beeld en Geluid droeg op een mooie manier bij aan ‘Idzerda - 100 jaar radio-omroep’ met een groot aantal bruiklenen van aan Idzerda gerelateerde objecten. Onze eigen Idzerda PCGG-zender diende als topstuk!

De PCGG-zender van Idzerda

Kennisdeling

Beeld en Geluid abroad

Nationaal
Training & Educatie
  1. P&P (gastcolleges)
  2. Reinwardt (gastcolleges)
  3. NDE Leren Preserveren (gastcolleges)
  4. Winter School for AV Archiving (georganiseerd)
  5. AVA_Net training
Bijeenkomsten en symposia
  1. Week van het Digitaal Erfgoed (gepresenteerd)
  2. Publiek Domeindag (gepresenteerd)
  3. AVA_Net Expertmeeting (georganiseerd)
  4. AVA_Net Symposium (georganiseerd)
  5. DEN Conferentie (mee gepresenteerd)
  6. REWIRE Festival (mee georganiseerd)
  7. Urgent Publishing: New Strategies for Post-Truth Times (mee georganiseerd)
  8. Open Media Art (mee georganiseerd)
  9. Border Sessions (mee georganiseerd)
  10. Sandberg Masterclass (mee georganiseerd)
  11. Fieldlab VR (mee georganiseerd)
  12. Podcastfestival (vertegenwoordigd)
  13. KIA Kennisdag Preservering en (pre-)ingesttooling (gepresenteerd)
  14. WOSS (mee gepresenteerd)
  15. Eindsymposium TM21: Sturen op beleving (vertegenwoordigd)
  16. Masterclass Unstereotype: Hoe breng je inclusiviteit in de praktijk (vertegenwoordigd)
  17. Conferentie 2019 | True Stories: Beyond the Bubble Erfgoed Vertel Event
  18. Erfgoed Vertel Event (vertegenwoordigd)
  19. Archiefdagen (vertegenwoordigd)
  20. SEMIA Symposium (mee georganiseerd)
  21. CrossMedia Cafés (gehuisvest en mee georganiseerd)

Internationaal
  1. Amsterdam; IBC (vertegenwoordigd)
  2. Amsterdam; IDFA DocLab Immersive Network meeting (gepresenteerd)
  3. Amsterdam; iPRES (mee georganiseerd, gepresenteerd)
  4. Austin US, SXSW (vertegenwoordigd)
  5. Baltimore; AMIA (gepresenteerd)
  6. Boston US; Museums and the web (paper)
  7. Brussel; Time Machine kick-off
  8. Budapest; NTTW (mee georganiseerd & gepresenteerd)
  9. Den Haag; Europeana Aggregators Forum (gepresenteerd)
  10. Dresden; Time Machine Conference 2019 (mee georganiseerd)
  11. Dubrovnik; FIAT/IFTA World Conference 2019 (gepresenteerd)
  12. Gent; Bootcamp open culturele data (gepresenteerd)
  13. Göttingen; 2019 IIIF Annual Conference (gepresenteerd)
  14. Hamburg; Open Repositories (gepresenteerd)
  15. Helsinki; EU ICT (deelnemer)
  16. Hilversum; bijeenkomst AV Think Tank (georganiseerd)
  17. Hilversum; IASA conferentie (gehuisvest en mee georganiseerd, workshop en paper gepresenteerd)
  18. Hilversum; Joint Technical Symposium (gehuisvest en mee georganiseerd, workshop en paper gepresenteerd)
  19. Hilversum; The International Perspective on a Radio Centenary (gehuisvest en georganiseerd)
  20. Indianapolis; BAVASS Summer School (gepresenteerd)
  21. Lissabon; CC Summit (gepresenteerd)
  22. Lissabon; Europeana Annual General Meeting (mee georganiseerd, gepresenteerd)
  23. Londen, MuseumNext (vertegenwoordigd)
  24. Londen; Vanishing Point: The Curation and Preservation of Virtual Reality (gepresenteerd)
  25. Los Angeles; The Reel Thing Conference (gepresenteerd)
  26. Luxemburg; IAMHIST congres (gepresenteerd)
  27. Luxemburg; ReTV review (gepresenteerd)
  28. Luxemburg; Training course
  29. Luxemburg: FIAT/IFTA Media Studies Conference ‘89 en EUscreen Network Meeting (mee georganiseerd)
  30. Manchester; TVX (gepresenteerd)
  31. Mexico City; III Congreso Internacional de Archivos Digitales (keynote)
  32. New York; DAS - Digital Asset Symposium (gepresenteerd)
  33. Nice; ACM Multimedia (keynote)
  34. Praag; CADEAH project kick-off meeting
  35. Split; COPEAM (gepresenteerd)
  36. Stockholm, 9th FIAT/IFTA Media Management Seminar ‘Changing Sceneries, Changing Roles’ (mee georganiseerd & gepresenteerd)
  37. Stockholm; Europeana Aggregators Forum (gepresenteerd)
  38. Stockholm; seminar oral history (gepresenteerd)
  39. Utrecht: Digital Humanities Conference 2019 (gepresenteerd)

Beeld en Geluid ontvangt

• National Film & Sound Archive of Australia
  • RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
  • European Broadcasting Union (EBU)
  • Koninklijke Bibliotheek
  • Nederlands Dans Theater
  • Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA)
  • Natuurmonumenten
  • Rijksmuseum Boerhaave
  • New York Public Library
  • Alzheimer Nederland
  • Turing Foundation
  • Stichting het Vergeten Kind
  • Bibliotheek Utrecht
  • Stichting Visual Erfgoed
  • Dwerft (Potsdam)
  • Dutch Guild of Multi-Media Engineers
  • Ergeng TV (China)
  • Vlaamse Radio- en Televisie Academie
  • Tianjin Science and Technology Museum (China)
Journals en blogs

De journals werden in 2019 verhuisd naar het Ubiquity Press-platform, een platform specifiek gericht op open toegang.

VIEW Journal maakte in 2019 een inhaal­slag en publiceerde 3 volledige nummers en 1 kort nummer met daarin 30 onderling getoetste artikelen. Deze nummers hebben in totaal 1936 unieke views.

Het Tijdschrift voor Mediageschiedenis (TMG) maakte een identiteitswijziging door die in 2020 wordt afgerond: een nieuwe huisstijl én voortaan gaat dit weten­schappelijke tijdschrift als tweetalig door het leven. Het Tijdschrift heet voortaan dan ook TMG-Journal for Media History.

De 2 volgens schema gepubliceerde nummers behielden 6 onderling getoetste en 3 reguliere artikelen en 4 recensies.

We publiceerden 11 Engelstalige en 28 Nederlands­talige blogs met in totaal 1.950 unieke views.

Op het publicatieplatform verschenen 12 verslagen en wetenschappelijke papers, waaronder het herziene digitale preserverings- én collectieplan. In totaal had het publicatie­platform 7610 unieke views. Beide worden nog voorzien van een vertaling.

View Journal

Tijdschrift voor Mediageschiedenis (TMG)